John Carmack: “360 lepsza od PS3″
Od zarania obecnej generacji posiadacze PlayStation 3, nie mając wielu świetnych gier, żyli tylko jednym, ich konsola jest sprzętowo lepsza od biduli Microsoftu.HDMI w standardzie, dużowiększy dysk twardy, oczywiście, blu-ray i w teorii potężniejsza jednostka centralna, Cell, złożona z siedmiu aktywnych SPE (Synergistic Processing Elements).
Jak wiemy jako gracze, do tej pory większość gier wyglądała tak samo, a filmy zestawiające wersje na obie konsole zwykle nie pokazywały najmniejszej różnicy.
John Carmack ojciec Quake’a, niekwestionowanie najlepszy programista silników 3D, w bardzo interesującym wywiadzie podzielił się paroma uwagami. Shawn Elliot z 1up.com po zakończeniu konferencji id Software na QuakeCon 2008 zapytał wprost, która konsola jest lepsza. Rozmowa zaczyna się od wymienienia przewagi jaką daje programistom nieskrępowana przestrzeń dyskublu-ray, nie mniej, Carmack jednoznacznie stwierdził, że w kwestii grafiki pałeczkę pierwszeństwa dzierży sprzęt Microsoftu. W wywiadzie dokładnie odnosi się, używając technicznej nomenklatury, na czym polega przewaga i gdzie tkwią różnice.
Jednakże, paradoksalnie mimo graficznej przewagi Xboksa 360, najnowsza gra id Software, Rage będzie wyglądała lepiej na PlayStation właśnie ze względu na blu-ray. Programowanie jest trudniejsze, i jak stwierdził Carmack, zajmuje trzy razy więcej czasu, ale w końcu Rage na PS3 oszołomi w pełnych 60fpsach.
Dodatkowo okazuje się, że Microsoft niejako zmusza deweloperów do upychania gier na jedną płytę DVD. Początkowo w ogóle nie wydawał licencji, teraz ustosunkował się do potrzeb deweloperów, pobierając dodatkową opłatę za kojejne dyski. Gdyby tego nie robił, programiści nie mieliby żadnej motywacji do optymalizowania gry.
W rozmowie adresuje się również problem programowania i wydawania gier na różne platformy i sensu istnienia jednej uniwersalnej.Carmack mimo bycia deweloperem i sytuacji, kiedy byłoby to idyllą, docenia stymulowanie przez swoisty wyścig konsol to rozwijania coraz to lepszych technologii.
Wymagania sprzętowe Rage na PC i Maca nie sa znane. Mówi się o minimalnych 3-Way-SLI-System złożony przynajmniej z 8800 GTX, lub SLi z dwiema GeForce GTX 280, 2 GB RAMu 40 GB wolnej przestrzeni na twardym dysku. Oczywiście żartuję.
Autor: Dahman
Tagi: 360, John Carkmack, PS3, QuakeCon 2008, Rage, wywiad