Archiwum: luty, 2008

26
lutego

Fantasmagieria - Podcast 5 - “Nadchodzi adwokat PC”

Sprzedaje się więcej high-endowych kart graficznych i płyt z układami SLI niż kopii najbardziej wymagających sprzętowo gier. Producent gry potrafi zanotować pięciokrotnie większą liczbę pobranych patchy niż sprzedanych egzemplarzy. Widzicie do czego zmierzam? Taka sytuacja powoduje odwrócenie się największych developerów w stronę cukrodajnych konsol. I wcale nie chodzi o to, że konsole są popularniejszą platformą do grania, bo pewnie okaże się, że i tak korona należy do PC, ale ze względu na ‘drugi obieg’ najpopularniejsza w Polsce platforma na świecie przegrywa w walce o klienta.

Parę dni temu, podczas Game Developers Convention ’08, zawiązał się sojusz PC Gamingu (PC Gaming Alliance), swoisty adwokat potężnego rynku, na który na kondycje finansową nie narzeka już tylko Blizzard. PCGA to głównie AMD, Intel, Nvidia, także DELL czy Activision (nieliczny przedstawiciel software’owy). Razem obrali sobie za cel promowanie grania na komputerach osobistych i walczenie z największymi bolączkami, jak piractwo, cheatowanie, itd.

Nadchodzi adwokat PC

Lobbyści sprzętowi działali już dawno, dając powody do częstego zaglądania w bebechy blaszaka, ale kiedy największe ‘gadające głowy’ jak Cliffy B, czy Peter Molyneux rozpisali nekrologii i skroili trumny, trzeba się było zebrać razem i najwięksi rywale stają ramie w ramię, pod wspólnym sztandarem, próbując udowodnić, że to jeszcze nie koniec.

Chwała im za to, bo jak wiemy na tym możemy tylko zyskać. Co tak naprawdę możemy na tym zyskać zastanawiamy się na podpaście. Zapraszamy do wysłuchania najnowszej Fantasmagierii.

Ściągnij piąty odcinek podcastu

 
 Fantasmagieria - Podcast 5 [60:43m]: Play Now | Play in Popup
19
lutego

Fantasmagieria - Podcast 4 - “Poziom trudności, a kilograczogodzina”

Czy wzrastająca liczba casuali stanowi zagrożenie dla hardcore’owej braci? Czy rzeczywiście możemy narzekać na malejący poziom trudności gier, bo dominują te szybkie, łatwe i przyjemne? Z drugiej strony czy od razu człowiek musi się bić po twarzy, bo gra nie pozwala mu save’ować co minutę, a boss nie pada za pierwszym podejściem. Co mogą zrobić twórcy, aby zapewnić wyzwanie, ale nie frustrować? Czy przy tak podzielonym targecie da się zapewnić taki balans? Na te i innego pytania staramy się odpowiedzieć w najnowszym odcinku Fantasmagierii, jednocześnie wyliczając kilograczogodzinę będąca wyznacznikiem stosunku opłacalności do przyjemności. Po wysłuchaniu oczywiście zapraszamy do dyskusji.

Poziom trudnosci

Ściągnij czwarty odcinek podastu

 
 Fantasmagieria - Podcast 4 [59:58m]: Play Now | Play in Popup
12
lutego

Fantasmagieria - Podcast 3

Po raz trzeci już spotyka się zacne i jedyne w swoim rodzaju grono dyskutantów. Tym razem bierze się za omówienie powszechnej wśród pecetowców opinii, twierdzącej, że gry konsolowe przyczyniają się do ‘idiotyzacji’ gier. Staramy się obalić takie oczywiste ‘oczywizmy’, zastanawiając się nad kruchym pojęciem ‘ambitne gry’, probując znaleźć prawdziwe źródło specyficznej ewolucji gier. Innowacja czyli prostota? Czy gra musi być skomplikowana, niszowa, żeby została uznana za coś ambitnego? Czy rzeczywiście innowacyjne gry staja się coraz prostsze, a ambitne tytuły mogą trafiać tylko na PC? Z naszą opinią zapoznacie się po wysłuchaniu podcastu. Zapraszamy do dyskusji.

PC versus Konsole

Ściągnij trzeci odcinek podcastu

 
 Fantasmagieria - Podcast 3 [72:51m]: Play Now | Play in Popup
5
lutego

Fantasmagieria - Podcast 2

Valdgir BatalionCzyżby wieści o śmierci gier PC były mocno przesadzone? Dla kogoś, kto lubi wycieczki do sklepu ‘nie dla idiotów’ może się wydawać, ze gry PC mają się całkiem dobrze, ale biorąc pod uwagę malejącą liczbę zachodnich produkcji, wydaje się, że w przyszłości możemy liczyć tylko na budżetowe tytuły rodem ze wschodu. W poważnej atmosferze, walcząc z technicznymi przeciwnościami (nagrywamy na ejtrakach), odpowiadamy na pytanie jaki jest próg rentowności gier korzystając ze wzoru: x pracy razy n dollarów co daje wynikową y i pytanie, o ile będzie mniejsza od przychodów z, jeśli przychody z będą do potęgi w stosunku do y lub do sześcianu lub do piątej potęgi… rozwiązanie równania na naszym podcaście!

Ściągnij drugi odcinek podcastu

 
 Fantasmagieria - Podcast 2 [59:32m]: Play Now | Play in Popup